29 December 2011

Pekan Frinjan 2012: Seni, aktivisme & fesyen

Salam tahun baru,

Syukur kepada Tuhan, Pekan Frinjan akan kembali pada tahun 2012 berkat sokongan dari Gen-S dan pihak pengurusan Kompleks Belia & Kebudayaan Selangor dan sedar tidak sedar, tahun 2012 merupakan tahun keempat siri Pekan Frinjan.

Pekan Frinjan 2012 akan dikendalikan sepenuhnya penggiat dan peminat seni generasi baru yang akan dikoordinasi Paan bersama teman-teman lainnya. Hal ini meneruskan usaha regenerasi dari masa ke semasa yang dilakukan Komuniti Frinjan selaras dengan perkembangan masa.

Pekan Frinjan bermula pada 1 Mac 2009 hasil cetusan idea Amri Rohayat yang kemudiannya digabungkan konsepnya bersama Alina Abdullah dan Zulhabri Supian.

Tentang Pekan Frinjan

Pekan Frinjan adalah acara bulanan yang mempersatukan muzik, puisi, teater, fesyen, aktivisme, buku dan macam-macam. Ringkasnya Pekan Frinjan adalah medan pertemuan seni, aktivisme dan fesyen.

Pekan Frinjan adalah salah satu inisiatif kelompok Frinjan bertujuan untuk membudayakan masyarakat. Ini dilakukan dengan membawa pelbagai aktiviti seni dan kebudayaan terus kepada masyarakat umum, khususnya di laman massa dan jalanan.

Dengan mempersembahkan seni dan budaya dalam bentuk “pop”, diharapkan masyarakat akan terus mahu mendekati bahan berteraskan intelektualisme. Ini penting dalam membentuk sebuah negara dan persekitaran bertamadun yang tidak hanya mementingkan pembangunan ekonomi semata-mata.

Tentang Frinjan

Frinjan adalah sebuah kolektif longgar pengkarya dan penikmat seni budaya, dan kata 'Frinjan' diambil dari perkataan Bahasa Inggeris, 'fringe'. Resondeternya ialah untuk menganjurkan aktiviti seni budaya bersifat semi-komersil dengan suntikan literari, pembudayaan masyarakat dan pengembangan sosial.

Frinjan berpendirian untuk memanfaatkan seni sebagai medium untuk menarik perhatian masyarakat terhadap isu-isu sosial politik yang berlaku, sering bekerjasama dengan badan bukan kerajaan, komuniti seni dan institusi pendidikan. Frinjan turut berhasrat untuk memanfaatkan seni sebagai medium pemerkasaan anak-anak muda untuk mendepani pemasalahan yang berlaku di mana-mana.

Tarikh-tarikh Pekan Frinjan 2012

Semua acara Pekan Frinjan pada 2012 berlangsung pada hari jumaat mulai jam 5 petang sehingga larut malam bertempat di Kompleks Belia & Kebudayaan Selangor di Seksyen 7, Shah Alam.

27 Januari
24 Februari
30 Mac
27 April
25 Mei
29 Jun
28 September
2 November
30 November
28 Disember

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:

012 204 4557 : Paan (Bazar dan pengkarya)
014 660 9066 : Fairuz (Pengurus Pentas)
012 664 8873 : Hadi ( Pasar Buku)

atau emel ke frinjan@gmail.com untuk pertanyaan tentang slot persembahan dan pertanyaan umum lainnya

untuk pertanyaan bazar, sila emel ke frinjanbazaar@gmail.com

Join Facebook Group kami bernama "http://www.facebook.com/frinjan"

http://frinjan.blogspot.com

Terima kasih :)

2 comments:

  1. nak kena clear diary da lepaih ney.
    set masa ntk attend event2 ney sahaja :) huhu

    ReplyDelete
  2. ӏ’m not that much of a online гeaԁer tο be honeѕt but your sites reаlly nicе,
    κeep іt up! I'll go ahead and bookmark your website to come back later on. Many thanks

    my site; easy unsecured personal loans

    ReplyDelete