20 March 2012

Sambutan hari lahir ke-70 Sasterawan Negara Prof Muhammad Haji Salleh mempersembahkan Pak Goenawan Mohamad




http://penanginstitute.org/v3/events/upcoming-events/241-9-14-sambutan-hari-lahir-ke-70-sasterawan-negara-prof-muhammad-haji-salleh

Sambutan hari lahir ke-70 Sasterawan Negara Prof Muhammad Haji Salleh (Terbuka kepada umum)

“Sireh Pulang ke Ganggang” - Sasterawan Negara Prof. Muhammad Haji Salleh
Tarikh: 14 April 2012
Time: 8.30am
Tempat: Auditorium C KOMTAR

Sambutan Hari Lahir ke-70 Sasterawan Negara Prof Muhammad Haji Salleh
Tarikh: 14 April 2012
Masa: 8.00pm
Tempat: Auditorium A KOMTAR

Pameran Karya Sasterawan Negara
Tarikh: 9 – 14 April 2012
Tempat: Ruang Legar, Tk.3, KOMTAR

Latar Belakang:

Salah satu warisan budaya yang paling istimewa terdapat pada Pulau Pinang ialah tradisi dan khazanah persuratannya, khususnya persuratan Melayu, sejak berzaman. Antara bintang-bintang paling gemerlap dalam sejarah Malaysia yang lahir di Pulau Pinang atau menjadikan negeri ini sebagai pusat kegiatan mereka ialah Syed Syeikh Alhadi, Ahmad Rashid Talu, Shahnon Ahmad, Kassim Ahmad, Latif Mohiddin, dan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh (MHS) yang mendapat pendidikan awal di Bukit Mertajam, memulakan kerjayanya di Butterworth dan menjadikan negeri ini sebagai pusat kegiatannya sejak puluhan tahun lalu.

MuHS bukan sahaja merupakan salah seorang Sasterawan Negara terbaik, malah ahli akademik yang amat banyak berjasa terhadap pembangunan bahasa dan sastera Melayu. Kesempatan ini dapat dijadikan salah satu langkah pertama oleh PI untuk menempatkan diri sebagai pencetus dan pemangkin utama bagi kegiatan kebudayaan di Pulau Pinang serta melakar reputasi sebagai salah satu lembaga yang paling dipercayai dan dihormati oleh para pencinta Bahasa Melayu.

Menerusi acara sambutan ini Penang Institute dapat membuktikan bahawa hasrat yang dinyatakan untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai bandar pilihan para penggiat kebudayaan dan kesenian serta hasratnya untuk menghidupkan semula negeri ini sebagai pusat kegiatan persuratan bukan sekadar pemanis mulut, terutama setelah ia beberapa kali telah berjaya menganjurkan Forum Nusantara. Dengan penglibatan Goenawan Mohamad, sasterawan kelas dunia yang paling berpengaruh di Indonesia, program ini akan menjadi salah satu acara bertaraf antarabangsa yang dianjurkan oleh Penang Institute.

Pengumuman:

Pada keesokan harinya 15 April pagi, satu perjumpaan/sesi diskusi akan diadakan bersama Nirwan Dewanto yang akan didahului dengan sarapan pagi bersama Goenawan Mohamad. Sesiapa yang berminat untuk turut serta dalam sesi diskusi tertutup ini silakan emel ke frinjan@gmail.com. Terima kasih.



Goenawan Mohamad

Pendiri dan pemimpin redaksi majalah berita Tempo (1971-1998). Ia juga dikenal sebagai penyair, esais, dan intelektual publik. Kumpulan esainya antara lain Seks, Sastra, Kita (1980); Kekuasaan dan Kesusastraan (1993); Catatan Pinggir (kini mencapai tujuh jilid); Setelah Revolusi Tak Ada Lagi (2001), Kata, Waktu (2001); Eksotopi (2002), dan Tuhan dan Hal-hal yang Tak Selesai (2009). Terjemahan bahasa Inggris atas esainya dikerjakan oleh Jennifer Lindsay dan terbit sebagai Sidelines (1994) dan Conversations with Difference (2002).

Goenawan telah menerbitkan enam buku puisi: Parikesit (1971), Interlude (1973), Asmaradana (1992), Misalkan Kita Di Sarajevo (1998), Sajak-sajak Goenawan Mohamad: 1961-2001 (2001) dan Goenawan Mohamad: Selected Poems (2004), diedit oleh Laksmi Pamuntjak. Ia juga menulis tiga libreto untuk opera kontemporer: Kali, The King’s Witch, dan Tan Malaka. Di samping menulis lakon untuk wayang kulit, yakni Wisanggeni dan Alap-alapan Surtikanti, Goenawan telah menulis dua naskah teater: Surti dan Tiga Sawunggaling dan Visa. Ia pernah menyutradarai pementasan dua tari, Panji Sepuh dan Dirada Meta, sebuah tari klasik dari Keraton Mangkunegaran.


Nirwan Dewanto

Menulis puisi, esai, maupun genre-genre sastra yang lain. Ia pernah menempuh sejumlah program residensi, antara lain di International House di Tokyo, Jepang; University of Wisconsin di Madison, Wisconsin, USA; International Writing Program di University of Iowa, Iowa City, USA. Buku puisinya adalah Jantung Lebah Ratu (2008).

No comments:

Post a Comment